vrijdag 26 november 2010

Zeg maar dag tegen die Master

“In het hoger onderwijs moet elke student zijn of haar talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Studenten moeten uitgedaagd worden om het beste uit zichzelf te halen.”[1]
Staatsecretaris Marja van Bijsterveldt, 13 april 2010
Ik wil u graag voorstellen aan Pieter. Pieter twijfelde vorig jaar of hij voor het bestuur van zijn vereniging zou solliciteren. Hij had twee jaar over zijn propedeuse gedaan, maar zijn tweede jaar wel in één keer gehaald. Het bestuur was fulltime en kostte hem dus nog een jaar. Echter, na het horen van de toespraak van de Staatssecretaris had hij bedacht dat dit een goede manier was om zijn talenten verder te ontwikkelen. Kon hij organiseren, of was hij meer geschikt al wetenschapper? Dit was zijn kans om dat te ontdekken!
We zijn een half een half jaar verder, Marja is inmiddels Minister van Onderwijs, en vandaag lekte uit dat het collegegeld voor ‘langstudeerders’[2] straks bijna verdrievoudigd wordt. Daarnaast krijgt ook de universiteit een ‘boete’ van €3.000 voor elk jaar dat een student langer over zijn opleiding doet dan dat ene jaar.[3]
Zou Marja Pieter straks een persoonlijk briefje sturen? “Beste Pieter. Als jij een Master gaat doen, wil je dan misschien even €3.000 extra aftikken? Met ‘talenten ontdekken en ontwikkelen’ bedoelde ik binnen je studie, gekkie! Dat geld hebben we nodig voor wegen. Ik begrijp dat jij je meer zorgen maakt over die baan na je studie, maar daar moet jij toch straks ook naar toe? En zeg nou zelf, wil je dan echt stilstaan? Liefs, Marja”  
Ik wil u ook graag kennis laten maken met Rutger. Rutger besteedde de eerste twee jaar van zijn studie Economie stoned op de bank. Hij voelde zich depressief, maar deed er niets mee. Toen besefte hij dat hij verkeerd bezig was. Hij ging American Studies studeren is nu bijzonder lekker bezig. In één jaar zijn propedeuse en de eerste tentamenperiode van dit semester ook zonder kleurscheuren doorgekomen. Nog iets meer dan anderhalf jaar en hij had gewoon zijn bachelor! Wie had dat twee jaar geleden nou gedacht?
Zou Marja Rutger straks een persoonlijk briefje sturen? “Beste Chris. Ik hoorde dat het goed met je ging, maar ik wil je aanraden alvast te gaan bezuinigen. Voor dat laatste jaar van je bachelor moet je namelijk €3.000 extra betalen. (Mocht je nog een Master willen doen, dan uiteraard nog €3.000.) Wij vinden het belangrijker om die villa van je vader te blijven subsidiëren, dan om jou een tweede kans te geven. Tja, had je die eerste twee jaar maar niet moeten verpesten. Liefs, Marja.”
Tot slot wil ik graag dat u Cynthia ontmoet. Cynthia is de dochter van Henk en Ingrid. Cynthia houdt van kinderen en van Frans. Zo’n prachtige taal! Ze heeft maar één droom: Lerares Frans worden op het VWO. (Veel enthousiastere kinderen dan op de HAVO.) Haar ouders waren een beetje sceptisch over die universiteit, maar dat is niet zo erg. Ondanks een zware bijbaan lukte om het eerste jaar meer dan de helft van haar punten te halen. Het zal haar dan misschien niet in vijf jaar lukken, maar ze gaat dat diploma zeker halen!
Zou Marja Cynthia een persoonlijk briefje sturen? “Beste Cynthia. We weten allebei dat die studie jou niet gaat lukken in vijf jaar. Ik weet dat je altijd hard gewerkt hebt, dus ik wil je nu alvast waarschuwen. Je gaat straks per jaar €3.000 extra betalen. Wij vinden bejaarden in verpleeghuizen nou eenmaal belangrijker dan jou toekomst. Oh, tegen de tijd dat jij zo oud bent is dit volledig onbetaalbaar. Maar weet je Cynthia, ik ben dan waarschijnlijk al in de hemel en het zal mij een zorg zijn wat er na mijn dood gebeurt. Liefs, Marja.”
“P.s. Studiefinanciering voor je Master krijg jij ook niet meer.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten